Les operadores de telefonia mòbil aviat podrien adoptar una tendència que ens ve del Japó i entronca amb el concepte del “low-cost” (baix cost) que tan ha arrelat a casa nostra gràcies a la companyia aèria irlandesa Ryan Air i que fins i tot ha acabat entrant en el nostre vocabulari. Es tracta d’acabar amb la tendència a la subvenció en els telèfons mòbils.
Des del principi de l’expansió comercial de la telefonia mòbil a les nostres contrades, donar d’alta una línia amb contracte ha estat bonificat amb el regal d’un telèfon o un descompte important en l’adquisició d’un nou terminal. Aquesta és una pràctica no exclusiva del nostre mercat, sinó que a nivell mundial també s’ha dut a terme des dels orígens de la telefonia mòbil comercial a gran escala. És el que s’ha donat a conèixer com a subvenció per al terminal.
Doncs bé, des del Japó ens arriben les primeres noticies d’una nova tendència que fa que les operadores posin a la venda paquets de baix cost sense subvenció, és a dir, només les trucades a un preu força assequible. És normal: si el client no paga el telèfon i el fabricant bé l’ha de cobrar, evidentment l’operadora no desembutxacarà els diners per tal que l’usuari final es quedi tan feliç i agraït; podríem dir que l’operadora “avança” aquests diners en concepte de subvenció a retornar, i que aquest retorn es produeix amb el cost mensual del contracte i les trucades.