Informatica.CAT
Informatica.cat es un bloc sobre informàtica on es tracta temes d'interès... 

Post tagged with ‘tipologies’

Internet
Des d'“Haute Cuisine” fins a les coses més bàsiques

Internet, un gran receptari de cuina

By , on 10 de maig de 2011

No se us fa la boca aigua veient això??? Imatge gentilesa de Receptes.cat

L’altre dia em va sobtar lleugerament que ma mare expliqués que una de les seves amigues busca noves receptes de cuina per Internet. A ella li agrada cuinar, a mi no, però això no treu que fins i tot un servidor (que amb prou feines sé descongelar i escalfar) hagi buscat informació de com fer un plat per Internet (una Amanida Cèsar concretament, tampoc us penseu…). Així que en la meva cerca m’he trobat amb una pàgina molt interessant i en català: Receptes.cat .

Aquesta funciona a mode de xarxa social, on qui vulgui es pot crear el seu bloc per explicar les receptes que fa a casa i, d’aquesta manera, compartir-les amb tothom. Amb lògica, als usuaris no se’ls anomena d’aquesta manera, si no que a la web son ‘xefs’, i s’hi pot apuntar qui vulgui, pel què qualsevol de vosaltres que llegiu aquestes ratlles, si sabeu cuinar i voleu començar a sentar càtedra amb els vostres plats, podeu fer-ho en aquest marc. És, doncs, el contingut generat pels usuaris el que diferencia aquesta pàgina.

L’organització de les receptes, que podem apreciar a la part esquerra de la pàgina, es fa per tipologies del menjar (carns, peixos i mariscs, amanides,…) i per “temporades”, com ara plats per a les festes nadalenques, per a l’estiu, per a Quaresma,… Això ens permet anar a cercar directament la recepta que més s’ajusti a la gana, les ganes o el dia en què estiguem.
Continue reading »

Comments (0)
Cibersocietat, Internet
L'any 2009 ha estat el de la seva consolidació

Xarxes socials: quines i com

Analitzem les tipologies d'aquestes eines
By , on 25 de desembre de 2009
Les xarxes socials, un dels temes recurrents del panorama informàtic aquest 2009

Les xarxes socials, un dels temes recurrents del panorama informàtic aquest 2009

Durant aquests dies, de ben segur que es publicaran molts resums del què han donat de si aquests darrers dotze mesos que han composat l’any 2009 (i que en el moment d’escriure aquestes ratlles, encara no s’ha acabat!), i tant en els generalistes com en els dedicats concretament al camp tecnològic de ben segur que no hi mancarà noticia de l’influència que han tingut les xarxes socials. Si el 2008 va suposar l’envol d’aquests serveis en línia, el 2009 ha significat la seva consolidació i èxit a tots els nivells.

Facebook n’és, sens dubte, la més coneguda, la punta de llança malgrat que no la pionera. Correspondria a una categoria que podríem anomenar “xarxes d’oci”, ja que busquen un tipus d’usuari generalment jove, que el que cerca a Internet és passar una bona estona, xerrar amb els seus amics, fer noves coneixences i flirtejar. Per això a Facebook hi podem veure tantes aplicacions “xorra” (i disculpeu-me el barbarisme) com el ja famós Farmville, que només busquen fer riure una estona als què hi juguen. Una altra xarxa social d’aquesta tipologia seria Tuenti, creada a Espanya que és on també hi té el seu principal mercat. O Orkut, la xarxa propietat de Google, molt coneguda i utilitzada al Brasil.

Massa xarxes socials? això és el que ens intenta transmetre aquesta imatge

Massa xarxes socials? això és el que ens intenta transmetre aquesta imatge

La veritat és que parlem molt en general de ‘xarxes socials’, però poques vegades ens aturem a pensar que dins d’aquest concepte global s’hi amaguen especialitzacions i generalitzacions que han fet d’aquest camp una segment amb vida pròpia dins d’Internet, com ho són els portals o els cercadors.

Un altre tipus de xarxa social que podem trobar és la professional. Bons exemples en són Xing, Viadeo o LinkedIn. El seu objectiu és facilitar les relacions de tipus empresarial, corporatiu o laboral. Per exemple, ens poden ajudar a trobar una nova feina, socis (en el cas que siguem emprenedors o empresaris), o fins i tot aliats en un procés d’internacionalització, ja que acostumen a ser d’abast mundial.

A grans trets, aquestes són les dues grans línies de xarxes socials que hi ha actualment, però podem recórrer múltiples branques que surten d’aquests dos troncs principals, sobretot de les d’oci. Si em permeteu, em prenc la llibertat de fer una classificació pròpia del subtipus de xarxes socials, que considero universal i molt aproximada a la que podria fer qualsevol altre entès en la matèria:

  • Per fer nous amics/conèixer gent: tipus Hi5 o Friendster. Molt semblants a Facebook, però si bé aquesta darrera facilita més els contactes i relacions entre usuaris que prèviament ja es coneixien, aquestes s’enfoquen més a permetre la coneixença de noves persones. No confondre amb contactes d’altres tipus, sinó que aquestes s’enfoquen als contactes informals d’amistat.
  • Per trobar parella: aquesta recerca pot ser feta amb diverses finalitats, des de trobar companyia per a tota la vida (o no…) fins a trobar companyia per a una nit.
  • Verticals: com els portals, dedicades a un tema concret: futbol, fans de la ciència-ficció, informàtics,…
  • Sectorials: de negocis, però dedicades a una temàtica o sector molt concret o a uns objectius molt específics.
  • Lligades a un portal/lloc web/empresa: les eines de creació de xarxes socials no han explotat tant com les mateixes xarxes, però n’hi ha i es fan servir. Algunes empreses han creat les seves pròpies xarxes, sobretot les més grans i que poden formar una comunitat d’usuaris, ja que d’aquesta manera, aquests es senten quelcom més que simples clients, els dóna la sensació de formar part d’una cosa més gran.

Finalment, no vull acabar aquest escrit sense esmentar aquells serveis en línia que, per volum d’usuaris i interrelació entre ells, al meu parer s’han guanyat sobradament l’apel·latiu de xarxes socials. Parlo dels Twitter, Blogger, WordPress i d’altres, encara que sobretot del primer (els altres dos no gaudeixen tant de les qualitats que marcarien una xarxa social, i potser caldria etiquetar-los com a pseudo-xarxes socials).

Twitter, en canvi, si que té un gran potencial; i és que en aquest servei de micro-blogging els usuaris desenvolupen entre ells relacions d’amistat a base de seguir i comentar mútuament els seus respectius feeds, que l’acosten a una xarxa social tot i mancar de les eines de qualsevol xarxa “convencional” com podrien ser un servei intern de missatgeria o fotos al perfil.

Foto de portada: Beck Tench a Flickr sota llicència Creative Commons
Foto interior: Matthew Keefe a Flickr sota llicència Creative Commons

Comments (0)

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio