Informatica.CAT
Informatica.cat es un bloc sobre informàtica on es tracta temes d'interès... 
Cibersocietat, Internet

El disputat retorn de la inversió per al posicionament social

Tot sovint necessari, molts cops ineludible, però davant del qual molts estan cecs en no veure-li el benefici
By , on 27 de maig de 2009
Quin és el retorn de la meva activitat social a Internet?

Quin és el retorn de la meva activitat social a Internet?

Quan fem una publicitat “tradicional” en un mitjà dels “de tota la vida” com són un diari, ràdio o televisió, tenim més o menys clar la forma en com ens retorna aquesta inversió (el què els angloparlants anomenen el ROI, Return Of Investmen). Hi ha diverses tècniques per controlar-ho, tot i que el marge d’incertesa és bastant gran.

A Internet, el control de la publicitat pot ser un xic més estricte, ja que per exemple podem comptar les vegades que s’ha vist el nostre banner, les vegades que s’ha clicat, i a partir de les IP’s obtenir tota una sèrie de dades estadístiques (com el país i fins i tot la ciutat des d’on s’ha consultat), saber l’hora a la qual ens han fet un clic,… però què passa amb els anomenats “mitjans socials”, aquells propis de la Web 2.0 com els blocs i els marcadors socials? Simplement que no en podem conèixer el retorn.

No poques empreses han començat aquests darrers temps a endinsar-se en el món de la publicació en blocs. Les grans multinacionals -i les tecnològiques, per descomptat- han pujat ben convençudes al carro, desplegant en alguns casos una varietat de blocs realment impressionant. Fins i tot han facilitat les eines als seus treballadors per a què en creïn i hi exposin les seves experiències, projectes i idees. Tot plegat perquè en ser una forma de publicar que els permet acostar-se molt més als lectors, als usuaris i potencials clients, facilita molt més el feedback mutu, l’intercanvi d’opinions en un entorn informal. En definitiva, fa més propera l’empresa a l’internauta.

Les xarxes socials, els marcadors socials i altres com el Twitter, realitzen la mateixa funció de servir com a eina de comunicació i màrqueting informal i propera als possibles clients, per atreure aquells qui no ho són i per integrar l’empresa amb la societat civil.

I això no només funciona per a les grans corporacions. Moltes petites empreses, companyies de caire familiar, i professionals independents, s’han guanyat fama, vàlua i clients gràcies a haver creat i mantingut un bloc d’èxit, o bé tenir un perfil ben treballat i actiu en una xarxa social, o bé amb un Twitter d’èxit,… però, hi ha una fórmula per a l’èxit? i més encara: com puc valorar l’èxit que tinc?

Això, segons la meva opinió, és impossible. No puc valorar amb certesa el retorn de la inversió que he fet en publicitat en mitjans socials en línia, ja que el què em retorna és prestigi i anomenada, res palpable.

Si que en un moment determinat puc arribar a aconseguir algun client, a mi mateix m’ha passat, però és quelcom més aviat rar, força difícil. Estic parlant d’un client directe, d’aquells que es posa en contacte amb tu, et truca o t’envia un correu electrònic amb la intenció de comprar els teus productes o contractar els teus serveis. El que si aconseguirem és quelcom que no dona de menjar directament, però que si hom juga bé les seves cartes, pot donar-ne indirectament: prestigi i que se’ns conegui.

A mi mateix m’ha passat; a base d’anys escrivint en diversos mitjans, ara em guanyo la vida (no sóc milionari però tampoc vaig a dues veles) entre altres coses amb xerrades i conferències que he aconseguit gràcies a què sóc una persona coneguda, a què moltes persones han llegit un article meu i s’han interessat per la meva opinió, m’han volgut portar a algun acte que organitzaven per a què donés una conferència. I, és clar, el meu temps i els meus coneixements tenen un preu. I com jo, molta més gent ha començat fent-se una fama en el mitjà online i ha acabat guanyant-se la vida com a conferenciant, consultor o periodista.

Alguns consells si esteu pensant en llançar-vos-hi:

  • Els lectors de blocs acostumen a buscar opinions, que aquell qui escriu digui el que pensa. No us talleu, encara que penseu que no agradarà. A fi de comptes és el que penseu, oi?
  • Si teniu un bloc, pàgina web o perfil, treballeu-lo. Si només hi poseu continguts cada molt de tant en tant, la gent s’avorrirà i no us consultarà.
  • Escriviu amb correcció, tret que us dirigiu cap a un sector de públic amb el què pugueu utilitzar un llenguatge no molt correcte acadèmicament parlant. Per exemple, a un públic jove amant de la música hip-hop i, per tant, amb una cultura de carrer més mestissa, sempre podeu dirigir-vos-hi amb girs, mots i expressions que potser no seran acceptades per l’Institut d’Estudis Catalans, però que comprendran. Tot i això, sospeseu bé quines expressions feu servir; penseu que a Internet tothom ho pot veure tot i, per tant, no només els vostres lectors objectius.
  • Dirigiu-vos al públic objectiu que busqueu. Si teniu un bloc de política, fer una menció al partit del barça d’ahir por estar bé un cop, tolerable dos, però fer-ho per sistema pot confondre al lector i dispersar la vostra audiència.
  • Promoveu les vostres creacions. Els amics i contactes que tingueu a Internet poden ser la primera audiència, aquells amb qui us podeu posar en contacte i dir-los que teniu un bloc, un perfil al Facebook, un Twitter, etc… A partir d’aquí entra en joc el boca a orella (no el boca a boca del què tan erròniament es parla, i que és quelcom més plaent però totalment diferent ;-)
  • Les eines existents per posicionar-nos socialment les podem trobar gratuïtament, no cal gastar-nos-hi gaires calers per començar.
  • Aporteu quelcom. Dir el mateix que diuen altres 40.000 blocs és… intranscendent? per llegir el que ja llegeixo a un altre lloc m’ho estalvio, per tant, no consultaré el vostre bloc. Oferiu al lector quelcom diferent.
  • Mantingueu la constància. Si, podeu agafar-vos vacances, però no us les agafeu vint vegades a l’any. Si publiqueu un article cada setmana, manteniu aquest ritme. Si és un al dia, també. Això no treu que de tant en tant no publiqueu res, però que això passi poques vegades.
  • A Internet res s’amaga, ni les crítiques. No intenteu tapar-les, els internautes us criticaran. Responeu-hi amb educació, i si us falten al respecte denuncieu-ho públicament però eviteu ficar-vos en picabaralles. Deixeu al maleducat en evidència.
  • Compteu amb la comunitat. Busqueu la implicació de la gent que us segueix, ja sigui comentant, moderant o mantenint un diàleg a través del vostre mitjà amb ells. Això farà que us segueixin i es sentin com si només estiguéssiu per a ells.

Podria estendre’m-hi molt més, però per començar no està gens malament ;-)

Imatge: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Euro_coins_version_II.png

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of “El disputat retorn de la inversió per al posicionament social”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio