Informatica.CAT
Informatica.cat es un bloc sobre informàtica on es tracta temes d'interès... 
Cibersocietat, Internet, Noticies

Internet assoleix la majoria d’edat com a mitjà de comunicació

La Xarxa de xarxes fou el primer mitjà pel qual es va donar la noticia
By , on 29 de juny de 2009
Michael Jackson el 2005

Michael Jackson el 2005

El recent traspàs de l’artista Michael Jackson és el tret de sortida que dóna la graduació a la Xarxa de xarxes com el mitjà de comunicació preferit per l’audiència. De fet, qui primer donà la luctuosa informació no fou la CNN o Fox News, dues de les principals cadenes televisives d’informació 24×365 dels Estats Units, sinó el bloc TMZ, dedicat a la informació d’actualitat sobre les “celebrities” nord-americanes. La “premsa rosa” en definitiva, però la seva versió digital.

Però si per una via se’n van anar assabentant els internautes al llarg de les primeres hores, aquesta fou Twitter. Quan ni tan sols s’havia confirmat oficialment la defunció de “Jacko”, els “twitters” s’anaven passant la noticia els uns als altres. El funcionament d’aquest microbloc hi ajudà: cada cop que algú en publicava alguna referència, aquesta sortia també reflectida al perfil dels seus contactes. La sorpresa de la mateixa mort de l’artista va fer la resta, i ràpidament tots els internautes es van anar passant la noticia els uns als altres.

Facebook també hi ha tingut el seu paper, potser de menor impacte mediàtic que Twitter, però al cap i a la fi important. Ambdós serveis no han estat, a més, simples transmissors de la informació: han servit també per expressar el dol i el dolor que la desaparició d’aquest artista de fama mundial i talent reconegut (independentment de les polèmiques sobre la seva vida privada) han provocat, i per coordinar els diferents actes d’homenatge que hem pogut veure al llarg dels dies següents a la seva desaparició.


No pocs són els que parlen del gran èxit de Twitter com a mitjà d’informació, que s’ha avançat a la resta dels mitjans “convencionals (sobretot la televisió). Jo prefereixo parlar d’èxit d’Internet en conjunt com a mitjà de comunicació de masses d’abast mundial. Més que res perquè el què abans hagués estat una revista en paper de distribució local (l’abans esmentat TMZ) és gràcies a Internet un tabloide d’abast mundial. Algú que viu a Petropavlovsk (a la península de Kamxatka, a l’extrem oriental de Rússia, tocant a Sibèria) pot ara estar al corrent de la noticia en el mateix instant que la coneix algú que resideix a Los Angeles, a pocs quilòmetres d’on s’allotjava el rei del pop.

El mínim cost que té publicar a Internet unit a la gran difusió que se’n pot obtenir (no oblideu que t’adreces a una audiència a nivell planetari) han permès la multiplicitat de publicacions de caire independent, no lligades als grans holdings mediàtics de la comunicació, el què sempre garanteix la riquesa de la pluralitat informativa.

I el perill d’intoxicació? de què algú “coli” una noticia falsa com a autèntica? Hi ha molta gent que defensa que la mateixa regulació del mitjà, la intel·ligència de la massa dels internautes, ho impediria. Hi estic d’acord, però de bones a primeres és plausible provocar una profunda impressió durant uns instants llargs (diguem una o dues hores) si els intoxicadors s’ho saben treballar prou bé. I si això els servís als seus propòsits, no ens càpiga cap dubte que ho intentarien.

Per a mi, el futur hauria de ser una integració total dels mitjans de comunicació amb la xarxa; els diaris s’haurien de replantejar com a mitjà de comunicació de noticies i tendir a recollir opinions d’experts, ser mitjans més de consell i de mostrar tendències i pensaments que la informació en si mateixa. En aquesta era, quan s’està imprimint un diari, la noticia ja ha caducat, no en canvi l’opinió que en pugui tenir un analista expert en el tema, que a més ens pot fer prendre partit. En definitiva, els diaris impresos s’han de reconvertir en eines de presa de decisions més que no pas en eines per a informar-nos.

La televisió i la ràdio han d’adoptar les tecnologies d’Internet per arribar a la seva audiència, mitjançant podcasts, televisió online (ja sigui IP TV o Web TV) i streaming, de manera que el nostre ordinador es converteixi en un aparell més de la sala d’estar en substitució del televisor. El PC, doncs, prendrà les funcions d’aquest. La TDT és una gran errada que només ens manté lligats al passat, i la tan airejada interactivitat i capacitat de rebre més canals d’aquest sistema només servirà per oferir més tele-escombraries i permetre’ns interactuar amb les emissions de “Gran Hermano”…

Benvinguts, doncs, a l’autèntica era d’Internet.

Imatge: Jason Edmonds a Flickr

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of “Internet assoleix la majoria d’edat com a mitjà de comunicació”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio