Informatica.CAT
Informatica.cat es un bloc sobre informàtica on es tracta temes d'interès... 
Cibersocietat, Correu, Internet

Les xarxes socials, cada dia més importants

I això farà que canvii la forma en com es construeixen llocs web per a la xarxa
By , on 18 de març de 2009
Facebook ja és el cinquè lloc web més popular del món, i impulsor en gran mesura de l'èxit de les xarxes socials

Facebook ja és el cinquè lloc web més popular del món, i impulsor en gran mesura de l'èxit de les xarxes socials

Qui de vosaltres que llegeix això no està a Facebook o Tuenti? Per als que heu respost amb entusiasme “jo”, tinc una mala noticia: si no ho esteu ja, ben aviat estareu antiquats. I no ho dic pas jo, si no un estudi dut a terme per la prestigiosa consultora Nielsen Online.En aquest estudi, titulat “Global Faces and Networked Places” s’hi revela que la navegació per aquest tipus de llocs (anomenats xarxes socials) juntament amb la consulta i realització de blocs, ha arribat ja a la quarta posició de les principals activitats que els internautes duen a terme a Internet.

El pes d’aquestes activitats és tal que en qüestió de temps emprat pels internautes es menja el 10% total de les hores, minuts i segons esmerçats per aquest col·lectiu a la Xarxa de xarxes, superant al què es passa consultant i responent al correu electrònic. I cal tenir en compte que mentre és normal que el correu electrònic arribi a tothom i tots aquells qui es connecten a Internet en siguin usuaris, les xarxes socials encara no han penetrat en el total de la població internauta.

Tuenti és especialment popular en ambients universitaris

Tuenti és especialment popular en ambients universitaris

El país on la seva massa d’internautes empra més aquests nous serveis és, segons l’estudi de Nielsen Online, el Brasil, on un 80% dels internautes està subscrit a algun d’aquests serveis.

Mentre que a l’Estat Espanyol la xarxa social que lidera és Facebook, al Brasil la posició d’honor se l’endú Orkut, amb dos de cada tres internautes que empren aquest tipus de serveis. Això fa que sobre la meitat o més dels internautes brasilers es puguin trobar en aquesta xarxa.

Tornant per aquestes latituds, la segona xarxa social en importància a l’Estat és Tuenti, que segons tinc entès té el seu feu principal a les universitats. No se vosaltres, però a mi em costa trobar usuaris de Tuenti arreu de Catalunya, mentre que els de Facebook sembla que surtin de sota les pedres. Us podria comptar amb els dits d’una mà aquells internautes amb els què tracto habitualment (que són molts) i que no tenen encara Facebook.

Continuant amb l’estudi, aquest afirma que el bon moment que estan vivint les xarxes socials és tan sols el principi; no només creixen en usuaris, sinó que evolucionen constantment. D’aquesta manera, és plausible preguntar-se si en un futur proper no veurem a Facebook i companyia agrupant bona part de les funcionalitats que ofereixen altres serveis en línia, com ara els cercadors, l’FTP o el correu electrònic.

Potser aquest darrer és el més plausible, però de moment existeix un greu inconvenient que no només dificulta, sinó que impedeix la substitució de l’un per l’altre: mentre que el correu electrònic no té problemes de compatibilitat en el sentit que puc enviar des d’un servidor a un altre i des d’un client a un altre, la compatibilitat entre xarxes socials és mínima sinó nul·la.

Només Google ha fet un intent d’unificació dels diferents serveis de xarxa social mitjançant les API OpenSocial, que permeten compartir informació i dades d’usuaris entre diferents serveis, de manera que els internautes que es validen en un servei poden transferir la seva informació i contactes als altres i permetre la interacció entre xarxes diverses. Però no ens enganyem, l’ús d’aquestes API és mínim, pocs jugadors importants l’han adoptat, i aquells que ho han fet no les estan explotant com haurien. De la mateixa manera que en altres serveis com el P2P, les xarxes socials pateixen una fragmentació important.

El brillant futur que es projecta davant d’aquests serveis també pot ser el motiu principal que es trobi darrera les recents presentacions de xarxes socials per part dels grans actors del sector de la telefonia mòbil. En el passat Mobile World Congress de Barcelona em vaig afartar de veure iniciatives destinades a dur les xarxes socials als telèfons d’una o altra manera.

I és que les xifres indiquen que si el creixement de les xarxes socials consultades des d’ordinadors és gran, en els mòbils és espectacular, i les expectatives són encara superiors. En general, i com ja us havia apuntat amb anterioritat, les connexions a Internet en mobilitat pujaran en gran mesura, i una gran part d’aquesta pujada serà deguda al tràfic generat des de smartphones. L’acostament d’una nova generació de telefonia (4G), que s’ha fet ben pal·lesa en aquest passat Mobile World Congress, no fa més que estirar cap a la banda de la mobilitat l’ús de xarxes socials.

Tot això té més implicacions de les que sembla; les persones i empreses encarregades del posicionament de llocs web ho hauran de tenir en compte per fer un posicionament adequat als seus clients. Això vol dir que, al mateix temps, planificaran futures accions d’acord amb el nou escenari, més mòbil i amb més pes de les xarxes socials, el què farà que les futures iniciatives hi estiguin més orientades, el què al seu torn farà migrar a més internautes cap a aquests escenaris per tal d’usar els nous serveis que hi estaran enfocats. En definitiva, un peix que es mossega la cua.

Per a les empreses que estaven dubtoses de si entrar al Facebook o que fins i tot encara no comptaven amb bloc (que, com amb les meigues gallegues, “haberlas, hailas”), aquest és el senyal definitiu que els està dient que s’han d’espavilar per no perdre pistonada del futur social de la Xarxa. Entrar-hi dels primers té els seus avantatges, és com encetar una cursa amb uns metres d’avantatge sobre els rivals directes.

No obstant, al nostre país l’avançament dels serveis mòbils es pot veure frenat per dos factors: d’una banda els encara alts preus de les connexions, i de l’altra l’estat de les infraestructures. Perquè de ben segur aquells que com jo us connecteu sovint a Internet des del mòbil per a fer gestions que us porten a visitar pàgines web, opinareu que la cobertura i velocitat són encara molt baixos, i que els talls en la comunicació encara són massa freqüents. I més si sortim de l’àmbit de les grans ciutats.

Cal, doncs, un esforç de les operadores per esmenar aquestes mancances. veurem si amb la 4G això és possible aquí.

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of “Les xarxes socials, cada dia més importants”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio