Informatica.CAT
Informatica.cat es un bloc sobre informàtica on es tracta temes d'interès... 
Mòbils

“Apps” per a infinitat d’aplicacions

Les aplicacions per a mòbils han revolucionat la informàtica com mai abans i estan canviant els hàbits de vida a un ritme vertiginós
By , on 30 de novembre de 2010

La revolució de les apps ha canviat molt més que l'ús dels smartphones

Aquest dissabte toca fer bricolatge de precisió a casa? Descarrega’t l’anivellador amb bombolla i endavant. Prefereixes passar el dia amb els amics entre jocs de taula però t’adones que no en tens cap a mà? Baixa’t l’Scrabble per a iPad i comença a jugar al instant. O més aviat vols escapar-te a la muntanya i fer una mica de senderisme? Doncs la app de la brúixola i el navegador de mapes seran els teus millors aliats per no perde’t. I és que tinguis el problema que tinguis, segur que existeix una “apli” que te’l pot solucionar.

Des de que Apple va revolucionar el món dels smartphones ara fa poc més de tres anys amb el llançament del seu primer iPhone, un altre univers amb un potencial enorme ha anat crèixent al seu costat: el de les aplicacions, “aplis” o “apps” (de l’anglès applications). Aquests petits programes informàtics nascuts per als mòbils tàctils, són avui dia part fonamental de les nostres vides, tot i que molt sovint no ho sapiguem. La càmera de fotos, l’alarma o el calendari amb agenda son algunes de les apps més senzilles que avui en dia qualsevol terminal ofereix. Però aquest mercat s’ha convertit en un fenomen mundial que ningú podia arribar a pensar que arribaria tan lluny.

I com dèiem, el gran responsable de tot això és Apple, i el seu mercat virtual d’aplis. En un principi la multinacional de la poma va pensar la seva App Store per als seus propis desenvolupadors, però ràpidament es va trobar amb que informàtics externs volien participar-hi i que el públic es baixava aplicacions a un ritme inesperat. Els dispositius mòbils van fer-se adults així, entrant a l’etapa dels ordinadors i tenint l’oportunitat d’ampliar les seves funcionalitats més enllà de les preconfigurades de fàbrica.

Aquests mini-programes es caracteritzen per tenir un cost molt reduït o directament nul, per resoldre necessitats molt concretes de forma ràpida i senzilla, i per estendre’s entre els usuaris a una velocitat impressionant. I aquí rau el secret del negoci: la descàrrega continuada de programes molt barats. I a banda, les noves oportunitats publicitàries que se’n deriven d’un us cada dia més popular. Perquè cada cop menys la principal font d’ingressos dels que decideixen crear aplicacions ve del que cobren a l’usuari. Principalment perquè els preus van a la baixa i perquè els programadors només es queden un 70% d’aquests ingressos (l’altre 30 se’l queda la tenda online). Així que es busquen noves formules per rendibilitzar les apps, i en un futur el model de subscripció (com duu a terme per exemple el servei de música online Spotify) i la venta de serveis i productes serà el més rentable.

Vista prèvia del menú de l'iPhone

Sens dubte, el món de les aplis ha traspassat totes les barreres imaginables, gràcies sobretot a l’impuls que ha pres l’internet mòbil. I si al 2008 aquest negoci movia al món 306 milions d’euros, aquest any la xifra s’ha multiplicat per deu i a Espanya es generaran quasi 237 milions d’aquests diners.

L’iPad també ha estat un dels principals responsables del boom de les apps, ja que si al mes de març d’aquest any la xifra de aplicacions a la tenda de Apple era de 170.000, en poc més de mig any s’ha quasi doblat, arribant a les més de 300.000 a l’octubre. D’aquestes, dues terceres parts (més de 200.000) són de pagament i la resta són totalment gratuites. De totes formes i com ja hem apuntat abans, aquesta tendència s’està invertint i cada cop més el preu d’accés a la aplicació serà el que menys importarà, primant el seu cost de “manteniment”. D’altra banda, també és significatiu que en els primers divuit mesos de vida, la App Store ja va arribar a l’increïble xifra de 3.000 milions de descàrregues. Però és que aquest any s’assoliran els 12.000 milions de descàrregues totals, el que equival a que cada usuari de iPhone s’haurà baixat una mitja d’unes 50 aplicacions.

El cas de les apps podria assimilar-se a la bombolla d’Internet de principis de segle, i potser s’està sobrevalorant la realitat d’un software que si bé pot aportar grans beneficis per a tothom no s’ha de creure en ell com la panacea. La veritat és que tant empreses com usuaris s’estan pujant al carro d’una “appmania” que ha impulsat a molts a descarregar-se aplis de forma compulsiva per després ni tan sols utilitzar-les. Estudis al respecte demostren que la tercera part de apps descarregades no duren més de un dia (tot i que siguin de pagament) i de cada cent, només cinc sobreviuen a les tres setmanes. Així doncs, el consum d’aplicacions és dinàmic, efímer i amb una alta promiscuïtat per part de l’usuari. De fet, altres dades revelen que l’usuari utilitza de forma habitual només 7 aplicacions. El dubte està, doncs, en perquè aquesta obsessió en descarregar i descarregar si no s’acabarà fent servir mai.

El negoci de les tendes de apps ja fa mesos que no és exclusiu d’Apple, i evidentment els altres gegants de la tecnologia mòbil van seguir els seus pasos en aquest món. Així, Google va crear el seu Android Market, Nokia l’Ovi, Blackberry el App World i Microsoft el Marketplace. Tot i la varietat d’oferta, en quant a quantitat, Apple i Google tenen la guerra guanyada de llarg. Les altres operadores busquen el seu forat de mercat i intenten posicionar-se a través de la qualitat dels seus productes, per damunt de la quantitat.

Google s'ha pujat al carro de les apps amb el seu Android Market

Està clar que amb una oferta tant amplia d’aplicacions, hi ha molta palla, fins i tot de pagament. Així doncs, es fa imprescindible saber filtrar les solucions que de veritat responguin a les nostres necessitats per no omplir els nostres dispositius amb quilos de brossa. El cert és que podem trobar programes realment “inútils”: des del que serveix per tirar-se pets fins a un que calcula el nostre grau de lletjor a través d’un escàner facial. El món de les apps, tot i portar ja dos anys (que és molt per a les tecnologies emergents) està encara madurant i estem ara entrant en una etapa en la que es valoraran les aplicacions per a ús professional i que ofereixin un alt grau d’eficiència. Comencen a triomfar així, aplicacions útils per a entorns tècnics i científics, entre d’altres. Les aplis sanitàries, per exemple, estan aconseguint cada dia més popularitat i poden arribar a resultar de gran utilitat, tant pels usuaris com pels professionals de la medicina.

D’altra banda, no hem d’oblidar però que les aplis basen encara gran part del seu èxit en l’oci i els títols més descarregats ara mateix són jocs. Dels aproximadament 80 minuts diaris que s’utilitzen les apps, la majoria es passen jugant. Un cas exemplar és el de Angry birds, un addictiu joc que consisteix en llençar ocells enfadats contra un grup de porcs embadalits. La mecànica senzilla i el fet que no es requereixi ni grans aptituds ni massa temps per començar a gaudir-lo són les claus de la seva enorme popularitat. No hi ha dubte que l’usuari busca precisament això en les apps: poder obtenir uns resultats immediats i que s’adaptin a un ritme de vida àgil, sense haver de dedicar grans esforços ni temps a entendre’n el seu us.

En aquest sentit, les aplicacions per a dispositius mòbils han “democratitzat” el món de la informàtica com mai abans ho havia fet ningú. Ara qualsevol, sense cap coneixement tecnològic avançat, es descarrega aplis i les utilitza freqüentment per a tot allò que cregui convenient: des de consultar el Facebook fins a tenir un control del cicle menstrual. A més, les trobem classificades per diverses temàtiques: jocs, estil de vida, utilitats, comptabilitat, esports, medicina, cuina, música, fotografía, etc.

El software s’ha integrat a les nostres vides de forma inimaginable gràcies a aquests programets. El públic ha passat de la por a les computadores i els llargs i complexos processos d’instal·lació a pitjar un botó i llestos. Estem endinsant-nos en una nova era tecnològica en la que el consumidor tindrà més que mai el control i això no hi ha dubte que és un fet per a la celebració.

Fotos: Universidad de Navarra, Marcopako i David Vázquez

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of ““Apps” per a infinitat d’aplicacions”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio