Informatica.CAT
Informatica.cat es un bloc sobre informàtica on es tracta temes d'interès... 
Noticies

Nova web, noves feines

Amb els nous serveis i plataformes d'Internet estan sorgint noves oportunitats laborals
By , on 27 de setembre de 2011

Internet està revolucionant els models de negoci de gran quantitat de sectors i empreses. Noves pràctiques laborals, que requereixen nous perfils professionals. L’univers digital es recolza en dos pilars: l’arquitectura dels continguts (tot el relacionat amb la programació) i la transmissió dels mateixos (tot el relacionat amb la comunicació). Tots dos, regits per l’accés a Internet cada cop més universal, necessiten créixer i enfortir-molt més, i això es tradueix en oportunitats de treball i fins i tot en el sorgiment de perfils la demanda és molt superior a l’oferta.

Les noves formes i usos d'Internet requereixen de noves feines

Això sí, el primer pas és la formació: treballs que no existien requereixen estudis nous. La informàtica necessita incorporar nous llenguatges de programació, el màrqueting s’ha de regir per les normes que dicta la Xarxa i utilitzar les eines que aquesta li ofereix, sense deixar de banda l’auge de l’Internet mòbil.

L’últim perfil laboral estrella, un dels més demandats, és el de programador en open source o codi obert (que permet utilitzar estructures de programes previs per desenvolupar-hi noves aplicacions informàtiques a mida). Tuenti, la xarxa social en què els usuaris passen més hores a Espanya, és una de les empreses que necessita amb urgència aquest tipus de professionals, entre d’altres. La seva plantilla s’ha doblat en l’últim any (ara ronda els 230 empleats) i d’aquí a finals de 2011 o principis de 2012 vol contractar a 50 treballadors qualificats més. El problema per a ells és que no és fàcil trobar bons especialistes. “Les universitats solen ensenyar llenguatges de programació molt tradicionals i seria positiu incorporar assignatures sobre les grans arquitectures de codi obert, que han fet un salt enorme en els últims cinc anys”, afirma el director de recursos humans de Tuenti, Daniel McCord. “A Espanya hi ha molt bons programadors, però sovint han adquirit coneixements extra de forma autodidacta”, afegeix, assenyalant que grans companyies com Google o Facebook se’ls rifen. Tuenti també busca caps de producte i dissenyadors web (un dels perfils en què és més difícil trobar als millors, diu McCord).

El més buscat ara per les empreses és tot el relacionat amb el cloud computing (serveis emmagatzemats a la Xarxa) i el codi obert. Així, moltes companyies estan creant ara aquest sistema i busquen gent molt especialitzada. Però hi ha pocs, és gent autodidacta o que s’ha format fora d’Espanya. La formació va per darrere de la demanda, la universitat introdueix aquests conceptes tres anys després que es comença a parlar de ells, quan ja s’han consolidat.

El problema és que la velocitat a la qual viatgen les noves tecnologies és cada vegada més gran. Mostra d’això és la revolució que s’ha produït en l’altre gran pilar del món digital: la comunicació. “Fa cinc anys no existien les xarxes socials, Google no era tan important, YouTube estava començant, no hi havia tablets ni telèfons intel·ligents”, assenyala el conseller delegat de l’Institut Superior per al Desenvolupament d’Internet (ISDI), Nacho de Pinedo. Aquest centre ofereix un màster que pretén tractar la gestió digital d’empreses de manera transversal, incloent continguts, tecnologia i màrqueting.

El màrqueting s’ha de reinventar, en el món digital es desenvolupen pràctiques molt diferents a les que el màrqueting tradicional estava acostumat. Ara el consumidor té el seu propi altaveu i, a més, no hi ha fronteres. És molt important que les empreses defineixin la seva estratègia digital i apostin per ella “, diu De Pinedo.

Pràcticament no existeixen graus sobre la matèria i que, per contra, proliferen els postgraus, però molts deixen bastant que desitjar. La borsa de treball de la seva escola ja acumula més ofertes de treball que alumnes, i el 22% dels que fan el màster munten la seva pròpia empresa abans de sis mesos. Un d’aquests casos és el de Daniel Guzmán, que va voler “aprofitar el boom d’Internet en els smartphones” per muntar una empresa de màrqueting a través de mòbils i tablets. “Aquí hi ha oportunitats, hi ha molt per fer. Però encara hi ha un alt desconeixement per part de les empreses sobre aquest tipus de màrqueting”, assegura. Un altre exemple és el de Cristina Chacón, propietària d’una carnisseria en línia: “Tota la meva família s’ha dedicat sempre a la carn, però a mi mai em va agradar. Treballava en una consultora de màrqueting, que va ser un desastre després de la crisi. Així que vaig fer el màster i vaig aprendre a obrir un nou canal de venda per a un negoci de tota la vida “.

En aquest context, la universitat pública s’ha d’adaptar a un ritme de canvis al qual no estava acostumada. La Complutense de Madrid impartirà aquest curs, per primera vegada, una assignatura específica sobre comunicació digital per als alumnes de Relacions Públiques, en la qual es tractaran les xarxes socials, la comunicació mòbil, el cloud computing, etcètera. El professor Cristóbal Fernández celebra l’activació de la seva assignatura, encara que li sorprèn que no s’hagi produït fins ara: “La maquinària educativa és una mica lenta, però també cal enaltir la seva voluntat de renovar”. I justifica el necessari d’aquesta adaptació al nou model: “La web ja no és un mer accessori, sinó que és una cosa que ha revolucionat la conducta humana”.

Foto: Jose C Silva

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of “Nova web, noves feines”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio