Informatica.CAT
Informatica.cat es un bloc sobre informàtica on es tracta temes d'interès... 
Internet, Mòbils, Software

VoIP, més que parlar per l’Skype

Les principals operadores encara li posen fre
By , on 5 de abril de 2009
Un despatx del segle XXI, amb un telèfon IP i un sistema de videoconferència

Un despatx del segle XXI, amb un telèfon IP i un sistema de videoconferència

Després d’haver parlat en alguns articles del terme VoIP (Voice over IP, veu sobre protocol IP), alguns de vosaltres ens heu demanat que us parlem una mica d’aquest tema i us fem cinc cèntims de com en pot ser el futur inmediat.

El terme VoIP engloba tot el què es refereixi a comunicació de veu en format digital i mitjançant l’ús de l’Internet Protocol, que com us heu imaginat, és aquell que permet que hi hagi comunicació entre ordinadors a la Xarxa de xarxes (Internet).

La veu sobre IP comporta una sèrie d’avantatges en les comunicacions, però potser la més inmediata que pot veure tothom (i que sens dubte agradarà) és l’estalvi en la factura telefònica. Perquè si fins ara, per trucar als Estats Units (per posar un país) havíem de realitzar una trucada internacional amb el consecuent preu cobrat per l’operadora, amb una trucada IP el cost d’aquesta comunicació es pot situar en el mateix d’una trucada local.

Una instantània del client de Skype en Windows Mobile

Una instantània del client de Skype en Windows Mobile

És més, si ens comuniquem emprant exclusivament Internet i no emprem per res la telefonia convencional (ni tan sols en els darrers metres de la comunicació), ens podem estalviar aquesta despesa, o considerar que es troba dins de la quota de l’ADSL que paguem mensualment.

Això és possible ja avui gràcies a programes com Skype, un client de VoIP compatible amb diversos protocols estàndards i amb els principals sistemes operatius del mercat (Windows, Mac OS X, GNU/Linux). També podem trobar capacitats de VoIP en els principals programes de missatgeria instantània, com el Live Messenger de Microsoft, malgrat que aquesta no sigui la seva principal comesa.

A la nostra empresa també podem començar a introduïr-hi la veu sobre IP mitjançant programes que, instal·lats en un ordinador, correctament configurats i connectats degudament a la xarxa telefònica, ens realitzen la funció de centraleta telefònica. Aquest és el cas d’Asterisk, que funciona sota GNU/Linux i que s’està convertint en famós gràcies al seu bon rendiment.

No obstant, l’ús d’un ordinador com a centraleta comporta els seus perills, ja que si se’n va la llum, un SAI pot no donar tot el temps d’autonomia necessari per cobrir el servei. De fet, la dependència d’una font d’energia (la xarxa elèctrica) cada dia ens té més collats en la nostra feina diària.

La VoIP tampoc vol dir que haguem de parlar sempre amb uns cascos i un micro connectats a l’ordinador, ni que depenguem d’estar a prop d’una terminal connectada a la línia per poder rebre trucades; a fi de comptes, és un problema de programari. Vegeu si no el programari Skype, que a més d’estar disponible per a ordinadors, també es pot instal·lar en smartphones amb Windows Mobile entre d’altres sistemes operatius, el què demostra que bés possible cursar trucades des d’un mòbil o cap a un d’aquests dispositius a través d’Internet.

Si parlem en termes de telefonia fixa, la VoIP té l’avantatge que en una xarxa interna (per exemple, un edifici de la nostra empresa) hom podrà ocupar qualsevol lloc de treball, ja que un cop arribat a la taula i al terminal de telefonia que li pertoca aquell dia, l’usuari introduirà el seu identificador i a partir d’aquest moment totes les trucades que li hagin d’arribar es desviaran directament al terminal que estigui fent servir.

Aquesta tecnologia existeix des de fa temps, però encara no ha aconseguit arribar a la gran massa d’usuaris per un senzill motiu: no genera tants beneficis a les operadores. És més que evident, car tot el que proporciona un estalvi a l’usuari final, suposa un que qui presta el servei afectat deixa de guanyar diners.

He esmentat Skype, que potser és el servei més conegut de telefonia IP entre els usuaris finals gràcies a l’abans esmentada disponibilitat per a les principals plataformes informàtiques del mercat. També trobem “telèfons Skype”, que en format inalámbric per a línies fixes, ens permeten “enrutar” certes trucades a través d’Internet. Un fabricant d’aquest tipus de telèfons és, per exemple, Netgear.

I com a fabricant de material de tipus professional tenim a la totpoderosa Cisco Systems, malgrat que també companyies com Alcatel o Siemens s’hi dediquen.

Provar la VoIP a nivell domèstic és senzill, i el que més us recomano és que utilitzeu l’Skype, ja que per comunicar-se de PC a PC és gratuït. Sobretot li trobareu ràpidament la utilitat si teniu amics o familiars en ciutats llunyanes, als quals no teniu tarifa plana per trucar-hi.

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of “VoIP, més que parlar per l’Skype”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio