Informatica.CAT
Informatica.cat es un bloc sobre informàtica on es tracta temes d'interès... 
Cibersocietat, Tutorial

Directius que aprenen jugant

Gamelearn es una desenvolupadora que ensenya habilitats empresarials a través d'aventures gràfiques a la Xarxa
By , on 20 de maig de 2011

Ja fa temps que es coneixen les bondats dels videojocs com a eines d’aprenentatge. I no només a nivell cognitiu simple i en quant a capacitats psicomotrius o de memòria. Des del més simple joc per a smartphones tipus puzle, fins als complexos jocs de rol o d’estrategia, tots tenen algun element que ens fa aprendre i millorar les nostres habilitats socials.

Gamelearn ensenya capacitats directives a través dels videojocs

Però a banda d’aquestes qualitats intrínseques de tot títol, existeixen un segment de jocs dedicats expresament al ensenyament. Tanmateix, la majoria d’aquests productes estaven enfocats fins ara únicament a l’alliçonament de nens o joves en diferents matèries i sempre enmarcat dins l’àmbit escolar. Son moltes les empreses i institucions, doncs, que aprofiten les possibilitats que brinda la democratització de l’accés a Internet per treure partit de l’enorme potencial dels jocs en línia.

Aquest concepte és ara portat més enllà per l’empresa Gamelearn, a l’hora aplicar-la a la formació de directius en negociació i resolució de conflictes. Aquesta empresa espanyola es basa en el “learning by doing” (aprendre, fent) i treballa per emular la formació presencial. I és que en un curs presencial de negociació els alumnes negocien, mentre que en la versió clàssica d’e-learning només llegeixen sobre negociació (un dels punts febles que sempre es retreu a aquest tipus d’ensenyament no presencial). Amb un videojoc es pot aconseguir unir les bondats d’ambdós sistemes, ja que l’usuari sent que negocia amb diferents personatges, sabent si ho ha fet bé o malament i així se li pot explicar com ha de millorar. Tot això ha estat desenvolupat sobre el primer videojoc d’aquesta companyia, anomenat Naviliers.

Gamelearn és una iniciativa dels emprenedors Ibrahim Jabary, Maider Apraiz, Eduardo Monfort i Javier Benítez que provenien del món de la formació presencial i van decidir reorientar la seva estratègia cap a un model de negoci que fos escalable i possibilités la internacionalització. La idea del negoci li va venir al cap a Jabary quan va decidir treure més partit als cursos per a directius que impartia físicament des de la seva consultora. Va entendre, com abans comentàvem, que fer classes presencials comporta una limitació física i espacial, i ell el que volia era portar els seus coneixements a altres ciutats i països. La millor manera d’aconseguir-ho fou a través de la Xarxa. En el seu mètode presencial, els jocs adquirien gran rellevància, i després van decidir fer alguna cosa similar amb la proposta en línia.

La filosofia que hi ha darrera d’aquest projecte es ben simple: ajustar el concepte d’una aventura gràfica, com l’arxiconeguda Monkey Island, amb la pedagogia dels cursos en habilitats directives. Vaja, unir el joc amb l’aprenentatge.

A Naviliers es requereixen les qualitats d’enginy i creativitat que presenten els autèntics protagonistes d’aventures gràfiques com Guybrush Threepwood, però per tal de construir el millor imperi navilier de la Venècia del segle XV. El jugador s’encarna en el mercader Carlo Vechio, qui ha de decidir quins vaixells vol comprar, negociar préstecs amb els bancs, intuir quines són les rutes més rendibles per al transport de mercaderies, etcètera.

El jugador rep consells i informació personalitzada sobre cada decisió que pren. Després, aplica l’experiència que ha adquirit amb el simulador en el seu treball diari. En aquesta proposta d’aprenentatge virtual ja no són els professors els qui parlen als seus alumnes, sinó personatges històrics com Leonardo da Vinci o Maquiavel, que reciten les classes magistrals i fan progressar al jugador.

Naviliers es la primera aventura gràfica d'aquesta empresa d'e-learning

Naviliers, que porta més d’un any en funcionament, ja és utilitzat per més de 60 multinacionals. I el repte per a l’empresa passa ara per l’expansió internacional comptant ja amb oficines al Regne Unit i amb acords de distribució en 12 països. El següent pas es sens dubte arribar als Estats Units, on hi ha el mercat de formació de directius més important del món. A aquest videojoc s’uniran aviat altres dos que s’estan desenvolupant sota unes mateixes directrius.

El repte més important de Gamelearn a l’hora d’apostar per l’ensenyament a distància era vèncer la poca efectivitat d’aquest tipus de cursos, ja que segons alguns informes, només es finalitzen satisfactòriament un 20% dels programes d’e-learning que es comencen. I segons els mateixos fundadors de Gamelearn, l’única forma d’augmentar aquest percentatge és mitjançant la implicació de la persona amb l’eina didàctica.

Avui, Naviliers aconsegueix que més del 90% dels que han jugat amb ell hagin arribat fins al final. I és que jugar crea un vincle amb la pedagogia. A part d’aprendre, hi ha la motivació de voler saber què passarà després. A més, també és rellevant el factor competitiu: tots volen ser el millor del joc.

Directius d’empreses com Iberia, Pfizer, Volvo o Coca-Cola ja han estat Carlo Vechio i aviat podrien ser el professor Robert Wise, perquè el novembre del 2010 Gamelearn va llançar Triskelion. Mentre Naviliers convertia el jugador en un expert en negociació, amb Triskelion aquest aprendrà a gestionar el seu temps i productivitat. En la nova aventura l’alumne es converteix en un professor que viatjarà pel món per investigar la mil.lenària Ordre de la Saviesa i descobrir els secrets de Sèneca sobre l’èxit i la felicitat.

Gamelearn augura molt bons resultats, ja que son els seus propis clients els que els han animat a un segon joc. Perquè a més dels beneficis que reporten aquest tipus de fòrmules de formació empresarial, el cost per a les companyies per a aquest tipus de cursos és d’un terç si ho comparem al dels presencials.

Gamelearn, amb oficines a Madrid i Londres, va facturar 870.000 euros el 2010. Actualment, comercialitza els seus productes en 16 països dels cinc continents. Potser el següent pas serà una versió per a mòbils 3G.

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of “Directius que aprenen jugant”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio